مفهوم لوگو از دو واژه يوناني λ?γος logos به معني کلمه و τ?πος typos به معني منقوش کردن مي آيد. لوگو ها در نقاط مختلف جهان در طرح هاي گوناگون از هزاران سال پيش وجود داشتند.
اولين آرم يا همان لوگو که توسط تاريخ دانان و محققان باستان شناسي کشف شده، مربوط به دوران يونان باستان است.


بسياري از سکه هاي به جامانده از دوران يونان و روم باستان داراي لوگوهايي مربوط به پادشاهان عصر خود هستند. يونانيان براي دريافت پيام هاي پنهاني خود در قلمرو پادشاهي از آرم استفاده ميکردند.


آشوري ها نيز به عنوان اولين سازندگان فولاد نيز استفاده زيادي از لوگو کرده اند. روماني ها، مصريان باستان و بابل نيز براي برقراري ارتباط با يکديگر از لوگو استفاده مي کردند. لوگوها به شکل کلماتي بود که مي توانست پيام آنها را به صورت مختصر منتقل کند.
براي مثال کشاورزان با استفاده از تمبرهايي که با آهن داغ درست مي کردند، قسمتي از بدن گاوهاي خود را داغ کرده ، تا آنها را از گاوهاي ديگر کشاورزان متمايز کنند.اديان بزرگ جهان از سمبل ها به منظور سهولت در شناخته شدن فرقه خوداستفاده مي کردند.


از قرن دوازدهم ميلادي به بعد طرح هاي نظامي به منظور نشان دادن موقعيت و اموال طبقه اشراف استفاده مي شدند.در شروع قرن بيستم ميلادي با معرفي رنگ هاي چاپي و تولد صنعت تبليغات ، جامعه آمادگي فهم اين سمبل ها را پيدا کرد .سمبل هاي استفاده شده در لوگوهاي ملي و نظامي که نشان دهنده رتيه و موقعيت بودند و لوگوهاي دريايي و کشاورزي که سمبل پاکي و طراوت بودند.




سکه هاي قديمي با طراحي لوگو


طراحي لوگو در طول انقلاب صنعتي


طراحي لوگو در طول انقلاب صنعتي از قرن 18 ميلادي آغاز شد و از همين دوران آرم و نام تجاري رشد بيشتري پيدا کرد. با گسترش توليدات و تجارت، محصولات متفاوت و متعددي وارد بازار شد ، کسب و کارها گسترش يافت و افزايش هنرهاي تجسمي و فرآيند ليتوگرافي به روند طراحي لوگو اضافه شد.به تدريج در اواخر دهه 1890 لوگوهاي تجاري راه جديد خود را پيدا کردند.


مطالعه تاريخچه و سرگذشت هر علمي يکي از راه هايي است که با استفاده از آن مي توان درک بهتري از آن داشت. در بسياري از مواقع نيز مطالعه سرگذشت علوم باعث مي شود تا فرد بتواند بر پايه اصول و تئوري گذشته ، مفاهيم جديدي را خلق کند.


 


به طور مختصر ميتوان تاثيرات و نقش طراحي لوگو در سال هاي مختلف را اينگونه دسته بندي کرد :


قبل از 1800 ميلادي لوگو به عنوان يک مارک يا سمبل مخصوص استفاده مي شد


سالهاي 1800-1900ميلادي لوگوها از نظر شکل و اندازه تغيير کردند و کمي پيچيده شدند


سالهاي 1900-1930 ميلادي لوگوي شرکتها و سازمانها تبديل به نام تجاري شدند


سالهاي 1930- 1980 ميلادي طراحي گرافيکي ، پا به صنعت لوگوسازي گذاشت


از سال 1980 ميلادي تا کنون لوگوهاي مدرن وم ختص برندينگ دراين سالها مرسوم شده است



تاريخچه پيدايش لوگو و روند تحول آن


پيشينه ي طراحي لوگو در ايران


پيشينه ي طراحي لوگو در ايران به اوايل دوران پهلوي بازمي گردد. اولين شرکت ايراني که اقدام به طراحي لوگو در آن دوران کرد، شرکت هواپيمايي هما بود، لوگوي شرکت هواپيمايي هما توسط ادوارد زهرابيان جوان 22 ساله ي ارمني-ايراني در سال 1340 شمسي طراحي گرديد.


آژانس تخصصي خبر و اطلاعات حمل‌ونقلي (اسکيفت) در گزارشي که در سال 2013 از ارزيابي لوگوي شرکت‌هاي هواپيمايي در سراسر جهان داشت، بعد از ارزيابي‌ لوگوهاي متعدد تمام شرکت‌هاي مطرح در حوزه ي حمل و نقل و مسافربري هوايي، شرکت هواپيمايي ايران اير (هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران) را دارنده بهترين لوگوي خدمت رساني هوايي معرفي نمود. اين لوگو (با نام هما) در حالي به عنوان برترين لوگو معرفي شد که خطوط هوايي ايران با تحريم‌هاي بين‌المللي مواجه بود.


 


در اينجا معروفترين لوگو‌هاي ايران در 40 سال گذشته را به همراه سازندگان آن به شما معرفي مي‌کنيم :


لوگو شرکت سايپا طراحي شده به دست مرتضي مميز در سال 1366


لوگو شرکت ايران خودرو طراحي شده به دست بيژن جناب در سال 1373


لوگو شرکت هواپيمايي ملي ايران (هما) طراحي شده به دست ادوارد زهرابيان در سال 1340


لوگو بانک صادرات ايران طراحي شده به دست اسماعيل کيا مقدم در سال 1369


لوگو شرکت ملي نفت طراحي شده به دست احمد ميرزا در سال 1363



معروفترين لوگو‌هاي ايران در 40 سال گذشته


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

عکس آقای خامنه ای

آخرین جستجو ها

Brian فروش سرويس 7 پارچه ارزان Shaneequah لوازم يدکي انواع خودرو Kyle Christian Jason Yudelkys پارس کمره Chad